Asfaltera garageuppfarten
En garageuppfart används så gott som dagligen och ställer hårda krav på underlaget. Idag har dessutom många familjer i Stockholm två bilar, vilket ytterligare ökar belastningen. För att klara den ständiga påfrestningen av tunga däckdrivna fordon väljer många i Stockholm att asfaltera garageuppfarten.
Anlita ett proffs i Stockholm
När vi skriver ”asfaltera garageuppfarten” menar vi då så klart egentligen ”anlita ett proffs för att asfaltera garageuppfarten”. Att själv ge sig på en asfaltering, med allt vad det innebär av schaktning och underarbete, är ingenting vi kan rekommendera. Bara att gräva ut så mycket schaktmassa som krävs för att göra plats för underlag tar längre tid och innebär mer arbete än du någonsin vill föreställa dig. Att sedan forsla bort massorna själv är inte ens på kartan. Med en grävmaskin och några lastbilar, tillhandahållna av asfaltsfirman, klaras jobbet av på en dag.
Förarbetet är A och O
Som med allt arbete är det viktigt att det görs noga, av någon som vet vad han håller på med. När det kommer till asfaltering är förarbetet av yttersta vikt. Ju bättre förarbete och grundning, desto bättre resultat och desto mindre underhåll kommer att krävas. Asfalt är ett hårt men flexibelt material som anpassar sig efter årstid och väderlek relativt bra, men ju äldre det blir, desto sprödare blir det och ibland måste sprickor tätas. Men sådana åtgärder görs lätt av en asfalteringsfirma och kan i vissa fall till och med ingå i en serviceplan hos entreprenören.
Schaktning och grundning
När man anlägger en garageuppfart börjar man alltid med att schakta bort jordmassor för att göra plats för underlaget. Här är det viktigt att man noga kollat upp att inga el- eller vattenledningar ligger under marken. River man en ledning eller ett rör kan det bli ordentligt dyrt. Detta vet såklart ett proffs så innan han sätter grävskopan i jorden görs vanligen en check mot gatukontoret på kommunen.
När schaktmassorna grävts upp och forslats bort fyller man på med sten i olika storlekar. Det översta stenlagret består vanligen av småsten, singel. Denna packas hårt med en vält tills det blir en jämn och fin yta. Sedan läggs vanligen en duk av geotextil på som ett skyddande lager. Detta hindrar vatten från att rinna ner i underlaget och orsaka att det blir tjäle och att underlaget expanderar, något som i sin tur kan skapa sprickor i den färdiga asfalten.
Asfalteringen
Efter skyddsduken lägger kan man börja lägga asfalten. Ofta läggs först ett skyddslager som kan bestå av återanvänd, krossad asfalt, och därefter läggs den jämna nya asfalten ut med en asfalteringsmaskin. Här är det viktigt att ett tillräckligt tjockt lager läggs ut. Åtminstone 4 cm asfalt sak ut. Vissa oseriösa asfaltsläggare nöjer sig med ett par centimeter efter ett slarvigt förarbete. Attt anlita en oseriös asfaltsläggare är att be om trubbel med sin garageuppfart. En välrenommerad asfaltsläggare vet vad som krävs för att skapa en hållbar uppfart och det är därför dessa asfaltsläggare får goda vitsord på konsumentsajterna i stället för anmälningar hos KO.
Fräscha upp din trädgård med en ordentlig uppfart, men var noga med att anlita ett proffs för jobbet! Då kan du vara säker på att du får ett kvalitetsjobb utfört och att din nya uppfart håller för många års användning.
Andra inlägg
- Brandtätning – en viktig del av modern brandsäkerhet
- En arkitekt i Stockholm skapar en levande stadsmiljö
- Dränering i Örebro skyddar husgrunder
- Sanndrömmar om badrumsrenovering i Norrtälje
- Smide och konstens stålsärlingar i Stockholm
- Dränering i Västerås håller fukt borta
- Förvandlande badrumsrenovering i Örebro
- Brandtätning i Linköping förhindrar eld och brandrök
- Stabil framtid med markarbeten i Västerås
- Takläggarnas hantverk och deras betydelse för Norrköpings landskap